در کارتان غرق شوید!

احتمالا تا به حال برایتان پیش آمده است که به گونه‌ای درگیر کار شده‌اید که به طور ناخودآگاه از گذر زمان غافل شده‌اید، و یا حتی در همین میان به قدری در کار فرو رفته‌اید که فراموش کرده‌اید ناهار بخورید. علاقه به کار باعث می‌شود که از آن لذت ببرید و انرژی به دست آورید. روانشناسان این حالت را "جریان" یا "flow" می‌نامند. در این حالت، تمام حواس ما به کارمان متمرکز می‌شود و اغلب فعالیت‌هایمان به طور غریزی کنترل می‌شوند. این مفهوم برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط روانشناس معروف به نام میهالی چیکسنت‌میهالی (Mihaly Csíkszentmihályi) تحت عنوان مدل جریان (flow model) مطرح شد. این مدل بعدها توسط مدیران مورد توجه قرار گرفت تا از طریق آن بتوانند علاقه و اشتیاق کارکنان خود به کار را افزایش دهند. بسیاری از افرادی که در حرفه خود استاد هستند، این حالت را تجربه کرده‌اند. زمانی که شما این حالت را تجربه می‌کنید، معمولاً مشاهده می‌کنید که:

  1. هدف: هدف قوی یکی از انگیزه‌های اساسی برای دستیابی به این حالت است.
  2. تعادل: توازن بین سختی کار و توانایی‌های شما بسیار حائز اهمیت است. اگر کار بسیار آسان باشد، احتمالاً هیچ انگیزه‌ای برای انجام آن نخواهید داشت. از سوی دیگر، اگر کار بیش از حد سخت و خارج از توانایی شما باشد، منجر به ناامیدی خواهد شد و به تدریج علاقه شما به آن از بین خواهد رفت.
  3. بازخورد: باید به سرعت بازخورد کار خود را دریافت کنید. با این کار قادر خواهید بود عملکرد خود را ارزیابی کنید و آن را بهبود بخشید.