دیدگاهتان در مورد موفقیت پروژه چیست؟

گاهی می‌شنوید که فلان مسئول گفت: "این پروژه را با موفقیت به پایان رساندیم". از خودم می‌پرسم آیا از نظر همه پروژه موفق بوده است؟ مدیر پروژه، مشاور، پیمانکار، کارفرما، بهره‌بردار و ده‌ها و صد‌ها عامل دیگر؟ اگر از مدیران پروژه در مورد موفقیت بپرسید، پاسخ‌های متنوعی خواهید شنید. هرچند نقاط اشتراکی نیز در این زمینه وجود دارد. در زیر، دیدگاه‌های مختلف در مورد موفقیت بیان شده است:

از نظر مدیر پروژه: از نظر مدیر پروژه، احتمالاً موفقیت پروژه به معنای اتمام موفقیت‌آمیز همه فعالیت‌ها خواهد بود. علاوه بر آن، شرایط تیم و پروژه باید تحت کنترل باشند و خروجی فعالیت‌ها باید کیفیت لازم را داشته باشد. مدیریت صحیح و کارآمد ریسک‌های پروژه نیز یک عامل مهم برای مدیر پروژه است.

از نظر کارفرما: از نظر کارفرما، یک پروژه موفق باید تمامی فاکتورهای سودآوری مانند زمان، هزینه و کیفیت را داشته باشد. همچنین، مدیریت ارتباطات و تغییرات نیز برای برخی از کارفرمایان اهمیت دارد. زیرا یک کارفرما، به ویژه اگر تازه‌کار و بی‌تجربه باشد، به دنبال بهبود دانش و تجربه خود با کمک مشاوران و پیمانکاران است. بنابراین، مدیریت موثر ارتباطات نیز برای آنها ضروری است. همچنین، به دلیل بی‌تجربگی خود، ممکن است در درخواست‌های خود تردید کنند که منجر به تغییرات در پروژه می‌شود. مدیریت این تغییرات نیز احتمالاً یکی از عوامل موفقیت کارفرما خواهد بود.

از نظر اعضای تیم پروژه: از نظر اعضای تیم، موفقیت تعاریف متفاوتی دارد. افراد متحمّس، هر پروژه را به عنوان یک فرصت برای یادگیری و کسب تجربه می‌بینند. همچنین، ممکن است این افراد به دنبال گسترش روابط شخصی خود و پیدا کردن کارهای مورد علاقه خود باشند. برعکس آن، افراد بی‌انگیزه، موفقیت را به معنای اتمام زودهنگام پروژه در نظر می‌گیرند. به شما توصیه می‌کنم با اعضای تیم خود درباره مفهوم موفقیت صحبت کنید. مطمئناً به پاسخ‌های جالب و متنوعی خواهید رسید و از تنوع دیدگاه‌های آنها تعجب خواهید کرد.

از نظر بهره‌بردار: بهره‌بردار می‌تواند خود کارفرما باشد و یا یک جامعه از افراد. بنابراین، دامنه و تنوع نیازها ممکن است به صورت ناقص و پیش‌بینی نشده باشد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود قبل از شروع و پس از اتمام پروژه، نظر بهره‌بردار درباره موفقیت پروژه را تا حد امکان جویا شوید. استفاده‌کننده واقعی پروژه، آنها هستند و بدون شک، رضایت آنها درباره پروژه از هر کس دیگری مهمتر است.

موفقیت، نتیجه تلاش تیم‌های مختلف است. وظیفه مدیر پروژه این است که برای رسیدن به موفقیت، خواسته‌های این تیم‌ها را تا حد امکان با یکدیگر هماهنگ کند. در این صورت، اهداف مشخص می‌شوند و همه برای موفقیت تلاش خواهند کرد.