راهنمای مدیریت ریسک : ۴- انتخاب درست منابع برای مدیریت ریسک

در این پست، چهارمین گام از پنج گام کلی راهنمای مدیریت ریسک توضیح داده می‌شود: گام چهارم: انتخاب درست منابع برای مدیریت ریسک. اگر شما تصمیم به انتقال، کاهش و یا پذیرش ریسک داشته باشید، منابع مختلفی برای بهینه سازی انتخاب مدیریت ریسک ممکن است به شما کمک کند:

  1. نرم‌افزار: چه برای طراحی ساختمان، چه برای هزینه، مدیریت پروژه، حسابداری و یا دیگر جنبه‌های کسب و کار ساخت و ساز، یک نرم‌افزار مدیریت ساخت مناسب می‌تواند باعث قابل مدیریت بودن وظایف شده و روند انجام فرایندها را سریع‌تر پیش ببرد. همچنین، این مزایا به کاهش ریسک کمک می‌کند. همانطور که یک شرکت ساخت و ساز رشد می‌کند و همزمان تعداد پروژه‌های در حال افزایش را مدیریت و اداره می‌کند، یک برنامه نرم‌افزاری طراحی شده مناسب و مخصوص این کار، به مدیریت ریسک کمک می‌کند (مانند ERM یا نرم‌افزار بزرگ مدیریت ریسک). در سطح متوسط، گزینه‌های نرم‌افزار مدیریت پروژه معین همچنین دارای قابلیت‌ها و عملکردهای مرتبط با مدیریت ریسک هستند.

  2. آموزش: آموزش در حین کار در استفاده از مواد و ماشین‌آلات مخصوص، یک نمونه بوده و آموزش آنلاین برای ایمنی کار نمونه دیگری است.

  3. تامین مالی: خطوط اعتباری کسب و کار ساخت و ساز، مورد استفاده باشند یا نه، یک اقدام احتیاطی خوب هستند. و به عنوان یک تکیه‌گاه مالی به شما اجازه می‌دهند ریسک‌های مختلف از قبیل تاخیر ممکن در پرداخت یک مشتری و یا اختلاف در پرداخت را بپذیرید. نرم‌افزار حسابداری مناسب می‌تواند باعث آماده‌سازی آسان اسناد و مدارکی شود که بانک شما قبل از باز کردن یک خط اعتباری نیاز خواهد داشت.

  4. بیمه: یک شرکت یا کارگزار بیمه بایستی قادر باشد در مورد ملزومات مجوز محلی برای بیمه ساخت و ساز و ورودیها و خروجی‌های CCIP (برنامه‌های بیمه کنترلی پیمانکار) و SDI (بیمه قراردادی پیمانکار فرعی) به شما توصیه‌هایی ارائه کند. با این حال، به یاد داشته باشید که برخی از ریسک‌های ساخت و ساز همیشه غیرقابل بیمه شدن هستند.

  5. مشاوره حرفه‌ای: منابع مشاوره برای کسب و کار ساخت و ساز شامل شرکت‌های قانونی و متخصص در زمینه قراردادهای ساخت و ساز و دادخواهی، بانکداران و شرکت‌های حسابداری، مشاوران و دوستان کسب و کار هستند. منبع دیگری که گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود، سازمان‌هایی هستند که به صدور اوراق قرضه (ضمانت‌نامه) مبادرت می‌کنند. این اوراق قرضه، مشتریان را با ضمانت این که علیرغم هر آنچه هم که ممکن است به شرکت ساخت و ساز شان اتفاق بیفتد، با این حال پروژه‌های ساختمانی آنان در نهایت انجام خواهد شد، تضمین و پشتیبانی می‌کند. برای تصمیم‌گیری راجع به صدور یک اوراق قرضه، سازمان صادرکننده، کسب و کار پیمانکار را که شامل شناسایی هر گونه شیوه کسب و کار مخاطره‌آمیز است، مورد بررسی قرار خواهد داد.

  6. تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید: برخی از ریسک‌ها که قبلاً به طور خودکار پذیرفته شده اند، هم‌اکنون می‌توانند با رویکردهای جدید کاهش یا حتی حذف شوند. آب و هوای بد یکی از این نمونه‌هاست. با استفاده از ماژول‌های پیش‌ساخته ساختمان، زمان ساخت و ساز ساختمانی در سایت می‌تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد و با آن، ممکن است تأثیر آب و هوای بد نیز از بین برود. در مناطق دیگر، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین) می‌تواند در زمان صرفه‌جویی کرده و به کاهش خطرات ایمنی کمک کند. مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) نیز یک ابزار شناسایی و برخورد با ریسک‌ها قبل از اینکه به واقعیت تبدیل شود، می‌باشد.