مهارت گوش دادن

گفتگو یک ابزار برای تبادل اطلاعات است. در یک مکالمه، کسی که بیشتر سکوت می‌کند، به دیگری فرصت صحبت بیشتری می‌دهد و بنابراین اطلاعات بیشتری دریافت می‌کند. بدیهی است داشتن اطلاعات بیشتر می‌تواند منجر به تصمیم بهتر و دقیق‌تری شود. با تمرکز بر شنیدن، فرصت آن را پیدا خواهید کرد که قبل از وقوع مشکلات، از آنها مطلع شده و قبل از اینکه به پروژه لطمه‌ای وارد کنند، آنها را مرتفع کنید.

اگر گوش ندهید، دکتر استفان کووی، یکی از نویسندگان و مدیران سرشناس امریکایی می‌گوید: "اکثر مردم نمی‌شنوند که بفهمند، بلکه می‌شنوند که جواب بدهند." به همین دلیل، ناخودآگاه در صدد رد و یا تغییر نقطه نظر مخاطب خود هستند.

اگر گوش دهید، نگرش مثبت به شنیدن، یک محیط پویا ایجاد می‌کند؛ زیرا اعضای تیم مشکلات خود را بیان می‌نمایند و حسی که این موضوع در آنها ایجاد می‌کند، باعث افزایش عملکرد آنها خواهد شد.

چرا مردم گوش نمی‌دهند؟ دلایل کمبود مهارت گوش دادن متنوع است. به عنوان مثال، ممکن است فرد در محیطی رشد یافته باشد که گوش دادن به او آموخته نشده. در این صورت، زمانیکه یک ایده یا نقطه نظر جدید به او ارائه می‌شود، شخص به سرعت با آن مقابله می‌کند و به دنبال دلایل رد آن می‌گردد. گاهی اوقات نیز چندکاره بودن (مولتی‌تسکینگ) نیز باعث کاهش شنوایی می‌گردد. مثلاً زمانیکه فرد مشغول به کار دیگری همچون چک کردن ایمیل است، شنوایی او کاهش می‌یابد.

عادت‌های بد را ترک کنید: عادت‌های بد، دیر از بین می‌روند. عادت نشنیدن نیز از آن دسته است. اگر احساس می‌کنید در این زمینه نیاز به تغییر دارید، از همین الان برنامه‌ریزی کنید و آن را ترک کنید. این کار ممکن است زمان‌بر باشد، اما مطمئناً پس از ترک آن، شاهد تغییرات شگرفی خواهید بود.