ویژگیهای صنعت ساخت

در حال حاضر، شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در صنایع مختلف، از جمله صنعت ساخت، هستیم. ساختمان‌ها به طور روزافزونی بلندتر، زیباتر، پیشرفته‌تر و مدرن‌تر ساخته می‌شوند. صنعت ساخت، همچون همیشه، یکی از فعال‌ترین و سودآورترین صنایع محسوب می‌شود و شرکت‌ها، گروه‌ها و افراد زیادی در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

تفاوت صنعت ساخت با سایر صنایع مانند کارخانه‌ها این است که در کارخانه‌ها افراد با کارایی‌های مختلف در قالب فعالیت‌های روزمره و تولید محصولات مشابه به صورت روتین کار می‌کنند. اما در صنعت ساخت، افراد و گروه‌های مختلف برای مدت محدودی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا در انتهای یک بازه زمانی، یک محصول منحصر به فرد به نام ساختمان را تولید کنند. تعریف پروژه در این صنعت به این صورت است و از تولید محصول تکراری متفاوت است. در یک کارخانه پس از مدتی، فرآیند کاری به روالی منظم می‌رسد؛ گروه‌ها با نیازها، شیوه کار، سرعت و روحیه همدیگر آشنا می‌شوند و تقریباً همه می‌دانند که هر کسی مسئولیت چه کاری را بر عهده دارد. اما به دلیل شیوه انجام کار پروژه‌محور در صنعت ساخت، هیچ‌کدام از این موارد به سادگی به دست نمی‌آیند.

در صنعت ساخت، با توجه به نوع و مشخصات پروژه، مدیران پروژه نقشه‌های ارتباطات پروژه را تهیه می‌کنند. این نقشه‌ها شامل تمامی نیازهای ارتباطی پروژه هستند و نحوه و زمان برقراری ارتباطات، اشخاص و تمامی جزئیات مربوطه را مشخص می‌کنند. تیم مدیریت پروژه تمامی مکاتبات پروژه را ثبت و بایگانی می‌کند تا در صورت نیاز به آنها دسترسی داشته باشند و در نهایت برای بررسی، تحلیل و افزودن به دارایی‌های نهفته سازمان استفاده کنند.

اگر با نحوه مدیریت ارتباط در صنعت ساخت آشنایی دارید، ممکن است فکر کنید که تمامی این موارد مورد پیگیری و انجام قرار می‌گیرند. نقشه‌های ارتباطات تهیه می‌شوند، مکاتبات در زمینه‌های مختلف انجام می‌شود و برای هر موضوع فرم مخصوصی تهیه و به مرجع مربوطه ارسال شده و سپس بایگانی می‌شود. اما روش انجام این فرآیندها هنوز به شکل سنتی است و علاوه بر هزینه‌های زیادی که برای رسیدگی به آنها صرف می‌شود، کارایی مطلوب را ارائه نمی‌دهد. بنابراین با توجه به برخورداری صنعت ساخت از رویکرد پروژه‌محور، اهمیت مدیریت ارتباطات واضح است که در پست‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.