راهنمای مدیریت ریسک: ۲- لیست را به ترتیب اهمیت مرتب کنید

همانطور که در پستهای قبل اشاره شد، مدیریت ریسک ۵ گام کلی دارد که در اینجا گام دوم آن توضیح داده می‌شود:

گام دوم: لیست را به ترتیب اهمیت مرتب کنید.

همیشه اولویت ریسک‌هایی که پروژه‌های شما را تهدید می‌کنند مشابه هم نیستند. بنابراین نمی‌توانید از لیست دیگران یک کپی بگیرید و اولویت‌های آنها را اولویت‌های خودتان بدانید. چرا که این کار نه تنها در شناسایی و مدیریت ریسک به شما کمک نمی‌کند، بلکه خودش ریسک‌هایی را بوجود می‌آورد.

یکی از فاکتورهای مهمی که باید در اولویت‌بندی در نظر بگیرید، فرآیندهای تجاری ضعیف و لطمه‌پذیر است. بنابراین، صدمه‌ای که وقوع ریسک به تجارت شما وارد می‌کند، می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی آن در اولویت‌بندی باشد. فاکتور مهم دیگر، احتمال وقوع ریسک است. اگر معیار اول را به ریال و دوم را به درصد در نظر بگیرید، میزان اهمیت هریک از ردیفهای لیست می‌تواند از حاصلضرب آن دو عدد در یکدیگر بدست بیاید. اعداد بدست آمده هرگز دقیق نیستند، لیکن می‌توانند مبنایی برای دسته‌بندی ریسک‌ها با سه دسته با اهمیت بالا، متوسط و کم در نظر گرفته شوند. در ادامه به مثال‌هایی از ریسک‌های رایج و اولویت‌بندی آنها توجه کنید:

یکی از پیمانکاران جزء با مشکل مالی مواجه شده است و هر لحظه ممکن است از ادامه پروژه سر باز بزند و پروژه شما را با تاخیر مواجه کند. در این صورت، احتمال وقوع آن بالاست و همچنین ضریب تأثیر آن هم زیاد است. بنابراین، بایستی این ریسک را جدی بگیرید.

محل اجرای پروژه سابقه سیل دارد که طبق آمار هر ۱۵ سال یکبار اتفاق می‌افتد. تأثیر این ریسک بر روی پروژه زیاد است، اما احتمال وقوع آن کم است.

افزایش نرخ مصالح می‌تواند به حاشیه سود شما لطمه بزند. از سوی دیگر، این مساله فقط جزیی از هزینه کل پروژه است. بنابراین، می‌تواند هم از لحاظ احتمال وقوع و هم تأثیر آن بر روی پروژه در سطح متوسطی قرار گیرد.