مدیریت پروژه ذاتی است یا اکتسابی

خیلی اوقات می‌شنویم که فلان مدیر پروژه چقدر در کارش موفق است و می‌گویند انگار او مدیر پروژه‌ای بدنیا آمده است. این موضوع مرا به فکر واداشت که آیا واقعاً مدیریت پروژه ذاتی است یا اکتسابی؟ برای پاسخ به این سوال، بیایید نگاهی به ویژگی‌های رقابتی یک مدیر موفق بیندازیم.

دانش کاربردی: شناخت و درک فرایندهای درگیر با پروژه و پیامدهای یک تصمیم، به مدیر پروژه کمک می‌کند که در تصمیم‌گیری خود، دقت لازم را داشته باشد. این یک مهارت است که فرد طی سال‌ها کسب تجربه و مطالعه فرایندها، به آن دست پیدا می‌کند.

مهارت فنی: علاوه بر شناخت فرایندها، آشنایی با ابزارها و تکنولوژی انجام فعالیت‌ها نیز به بالابردن درصد موفقیت مدیر پروژه کمک می‌کند.

مهارت‌های مدیریت پروژه: برای مدیر پروژه بودن، باید مدیر پروژه بود! یک مدیر پروژه تا زمانیکه در یک پروژه واقعی فعالیت نکند، نمی‌تواند مهارت‌های لازم مدیریت را کسب کند. بنابراین، شرایط محیطی و استفاده از فرصت‌های شغلی مناسب، در پرورش یک مدیر پروژه تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

رهبری: لری الیسون، موسس شرکت اوراکل گفته: "مشکلی نبوده که برای رسیدن به موفقیت لازم باشد و من پشت سر نگذاشته باشم." هر مدیر پروژه موفقی شرایط سخت و غیرقابل پیش‌بینی را تجربه کرده است. در چنین موقعیتی، صبر و خلاقیت مدیر می‌تواند بهترین ابزار برای حل آن مشکل و رسیدن به موفقیت باشد.

با توجه به توضیحات بالا، نظر شما در مورد ذاتی یا اکتسابی بودن مدیریت چیست؟ به نظر من هردو می‌تواند در موفقیت فرد مؤثر باشد. هرچند تا به حال ژنی به نام "مدیریت پروژه" کشف نشده است! اما آنچه مسلم است، یک مدیر با پرورش مهارت‌های مدیریتی می‌تواند درصد موفقیتش را افزایش دهد.