نکاتی برای بستن پروژه

تحویل پروژه به این معنی نیست که کار شما تمام شده. هنوز کارهای زیادی برای انجام باقی مانده است. برای اینکه کار شما حرفه‌ای جلوه کند، نباید از آنها غافل شوید. کارهایی که من تجربه کرده‌ام در چهار مورد خلاصه می‌شوند:

  1. دقت در تحویل: تیم پروژه شما، مسئول تحویل درست و کامل پروژه نیست. بلکه خود شما در قبال کار تحویل شده مسئولید. بنابراین، قبل از تحویل، مجدداً از صحت کار و اسناد اطمینان حاصل کنید. مستندات پروژه را نیز به کارفرما تحویل دهید. دقت در تحویل پروژه، شماره موبایلتان را به Speed Dial کارفرما اضافه خواهد کرد. چرا که کارفرما روی شما بعنوان یک مدیر پروژه حرفه‌ای حساب خواهد کرد و از مشاوره شما در پروژه‌های دیگر نیز استفاده خواهد کرد.

  2. دروس آموخته شده: مستندسازی و ثبت دروس آموخته شده یکی از مهمترین فازهای بستن پروژه است که کمتر مدیری به آن توجه می‌کند. مستندسازی تجربیات هر پروژه، مهارتی است که مدیران موفق از آن استفاده می‌کنند. این مستندات می‌تواند شامل یادداشت‌های شبانه، صورتجلسات و حتی نامه‌نگاری‌های انجام شده برای حل یک مشکل خاص باشد.

  3. مستندسازی: همه فایل‌های مربوط به پروژه را به صورت کلاس‌بندی شده ذخیره کنید. استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه آنلاین در این زمینه می‌تواند کار شما را ساده‌تر کند. اگر از چنین ابزارهایی استفاده می‌کنید، حتماً از آنها کپی آفلاین تهیه کنید و در آرشیو شخصی خودتان نگهداری کنید.

  4. جشن بگیرید: اگرچه این مورد در اولویت نیست، اما تصویر مثبتی در ذهن کارفرما از شما بجای می‌گذارد. من اسم آن را "Last Impression" می‌گذارم. همکاری مجدد با کارفرما، تا حدودی بستگی به همین Last Impression دارد. بنابراین، از آن غافل نشوید. حتماً برای جشن گرفتن بودجه‌ای در نظر داشته باشید، هرچند ناچیز. برای جشن گرفتن، حتماً لازم نیست یک مهمانی با پوکه‌وکی کمپانی برگزار کنید. با یک دعوت ساده به شام یا نهار می‌توانید نتیجه مطلوبتان را بگیرید.