یک مدیر ساخت چه وظایفی دارد؟

مدیران ساخت، مسئولیت‌های گوناگونی در حوزه مدیریت پروژه‌های ساختمانی دارند. آنها باید برنامه‌های زمانی را تنظیم کرده، نظارت بر امور مالی داشته و اطمینان حاصل کنند که هر فرد واگذار شده وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد. حضور آنها باعث می‌شود که محل کار ایمنی و بدون خطرات باشد. مدیران ساخت در ارتباط با انواع مختلفی از روابط کاری در یک محیط کاری فعالیت می‌کنند.

برای دید کلی‌تر، می‌توان گفت که مدیران ساخت به بخشی از یک پروژه ساختمانی نظارت می‌کنند و آن را مدیریت و رهبری می‌کنند. آنها در تعمیرات کوچکتر و بازسازی‌ها و همچنین در پروژه‌های تجاری بزرگ مانند بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و مدارس نقش کلیدی دارند. تقریباً ۷۵ درصد مدیران ساخت در ایالات متحده به عنوان پیمانکاران مستقل کار می‌کنند و توسط کارفرمایان استخدام می‌شوند. بسیاری از کارفرماها مدرک آکادمیک را برای مدیران مورد نیاز قلمداد می‌کنند، حداقل در سطح کارشناسی در رشته مرتبط.

با توجه به تحقیقات موسسه BLS، میانگین درآمد سالیانه برای مدیران ساخت و ساز در آمریکا ۸۲,۷۹۰ دلار است.

تفاوت‌های مدیر ساخت و پیمانکار عمومی وجود دارد. اگرچه اصطلاحات "مدیریت ساخت" و "پیمانکار عمومی" اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های قابل توجهی بین آنها وجود دارد. به طور عمومی، مدیران ساخت از ابتدا تا انتها در یک پروژه خاص درگیر هستند. آنها در برنامه‌ریزی اولیه به کارفرمایان خود کمک می‌کنند و در انتخاب پیمانکار عمومی و معمار پروژه نیز نقش دارند.

وظایف مدیر ساخت شامل موارد زیر است:

مدیریت کیفیت: در پروژه‌های ساختمانی، معمولاً تعدادی پیمانکار و پیمانکاران فرعی درگیر هستند. یکی از وظایف اساسی مدیر ساخت، اطمینان حاصل کردن از انجام کار با کیفیت مطلوب توسط هر فرد و جلوگیری از تأخیر و مشکلات در طول فرآیند ساخت است. مدیریت هزینه: مدیر ساخت باید همواره هزینه‌ها را کنترل کرده و در شرایط بحرانی تصمیم‌گیری مناسب را انجام دهد. مدیریت ایمنی: مدیران ساخت باید توانایی شناسایی و از بین بردن خطرات احتمالی ایمنی برای تمام افراد در محل کار را داشته باشند. مدیریت قرارداد: وظیفه مدیر ساخت اطمینان حاصل کردن از اجرای صحیح تمام شرایط موجود در قرارداد و رضایت هر دو طرف قرارداد است. علاوه بر این وظایف، مدیر ساخت باید توانایی برقراری ارتباط مؤثر با عوامل مختلف درگیر در پروژه را داشته باشد و آنها را در جریان پیشرفت پروژه نگه دارد.