راهنمای مدیریت ریسک: ۱- لیستی از منشا های ریسک تهیه کنید

همانطور که در پست‌های قبل اشاره شد، مدیریت ریسک ۵ گام کلی دارد که در اینجا گام اول آن توضیح داده می‌شود: گام اول: لیستی از منشاءهای ریسک تهیه کنید. برای اینکه بتوانید ریسک‌های پروژه را مدیریت کنید، ابتدا باید ببینید با چه چیزی روبرو هستید. این لیست معمولاً یک لیست طولانی است. دسته‌بندی زیر ممکن است در تهیه این لیست به شما کمک کند:

  1. ریسک‌های مربوط به محیط کار: صدمات و خسارات وارد بر نیروی کار که منشاء آن رفتارها، روش‌ها و تکنولوژی‌های مورد استفاده و همچنین شرایط آب و هوایی است.

  2. ریسک‌های مالی: افزایش قیمت مصالح و نیروی کار و یا کاهش نرخ فروش و یا درآمد شرکت می‌تواند ریسک‌های مالی ایجاد کند. تورم یکی از بارزترین منشاءهای این نوع ریسک است.

  3. ریسک‌های مربوط به قرارداد: جریمه‌ای که بدلیل تاخیر در تحویل پروژه در موعد مقرر بایستی پرداخت کنید.

  4. ریسک‌های پروژه: ضعف در مدیریت پروژه، قوانین نامناسب و یا مشکلات اجرایی آن قوانین، اشتباه در تخمین زمان و منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه از جمله ریسک‌های پروژه هستند.

  5. ریسک‌های مربوط به ذینفعان: نبود ارتباط موثر با ذینفعان، سوءتفاهمات در مورد محصول نهایی، حمایت نامناسب و غیرموثر آنها از جمله ریسک‌های مربوط به ذینفعان هستند.

  6. ریسک‌های طبیعی: سیل، زمین لرزه و سایر بلایای طبیعی که ادامه کار را غیرممکن می‌کند.

  7. رقابت: برای اینکه بتوانید در یک فضای رقابتی به حیات خود ادامه دهید، ناچارید حاشیه سود خود را کاهش دهید. این کاهش درآمد، قدرت مانور شما را در شرایط سخت بسیار محدود خواهد نمود.